Studentbevisapp

App for studentbevis

Last ned appen fra App Store (iOS) eller Google Play (Android) eller Windows Store.

8. august 2016 ble det lansert en ny versjon av Studentbevis-appen.
Har du en eldre versjon må du laste ned den nyeste.
Nytt i appen: Strekkode som kan benyttes ved lån i biblioteket ved HiØ.

 

Ved førstegangsbruk og oppdateringer ved nytt semester må appen være koblet til internett for å kunne laste ned informasjon.

Logg inn med vanlig brukernavn (uten @hiof.no) og passord gjennom Feide.

Velg tilhørighet Høgskolen i Østfold.

Les og godkjenn samtykkeerklæringen og vilkårene.


Hvis du har betalt avgift og semesterregistrert deg, vil dette vises i en gul boks nederst på siden. Selve kvitteringen lagres i appen, så etter innlogging og registrering av betalt semesteravgift i appen kan den brukes uten internettilgang (ikke logg ut igjen). Logger du ut vil du trenge internettilgang for å logge inn igjen. 

Logg på med brukernavn
og passord

Studentbeviset er gyldig

Studentbeviset er ikke gyldig

Ny versjon lansert 8. august 2016

Til studenter som har lastet ned studentbevis-appen før 8. august 2016:
Viktig: Den gamle versjonen av appen vil bli faset ut i løpet av høsten. Hvis du i dag bruker studentbevis-appen, men ikke laster ned den nye versjonen, vil du miste ditt digitale studentbevis.

Beskjed om å laste ned den nye versjonen:
- Hvis du har internettilgang vil du en uke etter lansering få beskjed om at brukeren din ikke lenger er gyldig: "Beklager. Din bruker er ikke lenger godkjent. Vennligst logg inn på nytt." Så snart du forsøker å logge inn på nytt vil du få opp en nettside med oppgraderingsmelding og lenke til app-butikk for å laste ned den nye versjonen av appen.

- Hvis du oppdater informasjonen i appen, eller hvis du logger deg ut av appen og så logger deg inn igjen, vil du få beskjed om å laste ned den nye versjonen av appen.

- Hvis du ikke har internettilgang, ikke forsøker å oppdatere informasjonen i appen eller ikke logger deg ut, vil du ikke få beskjed om å laste ned ny app.

--------------

Studentbevis-appen fungerer som studentbevis hos bl.a. studentsamskipnadene og kollektivtransportselskaper (f.eks. NSB), og vil være gyldig på lik linje med studentkort med semestermerker.  I den nyeste versjonen av studentbevisappen finnes det nå en strekkode som kan benyttes til å låne i biblioteket ved HiØ.  Klikk på strekkoden ved bildet ditt for å få den opp i et større vindu.
Du vil likevel fortsatt trenge et fysisk studentkort for å f.eks. få tilgang til bygninger og printere/kopimaskiner. Strekkoden på baksiden av fysiske studentkort er også lånekort til biblioteket.

For at studentbeviset skal være gyldig må du ha betalt semesteravgiften og semesterregistrert deg.
Hvis du ikke har bilde av deg selv i appen må annen gyldig legitimasjon kunne fremvises.

Appen er tilgjengelig på norsk og engelsk, og følger standardspråket på telefonen din.

HiØ tar ikke ansvar for bøter, misbruk og lignende.

Ofte stilte spørsmål

Spm: Hvordan logger jeg på appen?

Svar: Du logger på med det samme brukernavnet fra HiØ og passordet som du bruker på f.eks. Fronter og StudentWeb. (Det skal være kun brukernavn uten @hiof.no bak)

Spm: Når kan jeg ta i bruk appen?

Svar: Så fort du har betalt semesteravgift og semesterregistrert deg i StudentWeb. Det kan ta 3-5 dager fra du har betalt semesteravgiften i banken til den blir registrert i vårt studentsystem. Om appen ikke finner all informasjon den trenger om deg vil den oppdatere seg med ny informasjon neste gang du logger på.

Spm: Hvor lenge er studentbeviset gyldig?

Semesterregistrering og betalt avgift gir gyldighet til 31. januar for høstsemesteret og 31. august for vårsemesteret.

Spm: Trenger jeg fortsatt studentkort (adgangskort)?

Svar: Ja, hvis du trenger adgang til bygg ved HiØ eller trenger kortet for utskrift/kopiering.

Svar: Nei, hvis du er fjernstudent ved HiØ eller ikke trenger tjenester som nevnt over.

Spm: Hvordan bruker jeg appen for å bevise at jeg har rett på studentbillett hos kollektivtransportselskaper?

Svar: Ved eventuell billettkontroll viser du frem gyldig billett og Studentbevisappen.

Studentbevisappen skal vise at du er aktiv student ved institusjonen. Hvis ikke studentbevisappen viser bilde av deg må du legitimere deg med annen legitimasjon med bilde i tillegg.

Spm: Hvorfor kommer det ikke bilde av meg på appen?

Svar: Hvis du ikke har skaffet studentkort (adgangskort) med bilde vil det heller ikke dukke opp bilde i appen. Mer informasjon om hvor og når du kan ta bilde og få utstedt studentkort får du etter studiestart.

Er du fjernstudent og mangler bilde i HiØ’s studentsystem må du legitimere deg med annen legitimasjon med bilde i tillegg.
Evt. kan du sende et bilde av deg selv sammen med attestert kopi av legitimasjon på epost til ekspedisjon@hiof.no. Oppgi navn, fødselsdato og hvilket studie du går på.

Spm: Er Studentbevis-appen gyldig når den ikke viser bilde av meg?

Svar: Hvis ikke Studentbevis-appen viser bilde av deg må du legitimere deg med annen legitimasjon i tillegg. Appen bekrefter likevel at du er gyldig student.

Spm: Jeg har studentkort med bilde, men det dukker likevel ikke opp noe bilde i appen. Hvem kan jeg kontakte?

Svar:  Det tar noen dager fra du har tatt bilde til studentkort ved HiØ til det overføres til studentsystemet som appen bruker. Vi har for øyeblikket ingen direkte overføring av bilder mellom systemene. Appen forsøker å hente bildet ditt når du er pålogget og er på nett inntil den finner bildet.

Tar det over en uke fra du har tatt bilde og det ennå ikke hentes opp av appen: kontakt  itvakt@hiof.no

Spm: Jeg trenger hjelp. Hvem kan jeg kontakte?

Svar: Kontakt  itvakt@hiof.no

Appen virker på de aller fleste telefoner. Dersom du klarer å logge inn i appen og du har fått bekreftet at registrering og betaling er i orden på StudentWeb, kan du forsøke å avinstallere appen og installere den på nytt. Dersom det fortsatt ikke fungerer kan du forsøke å logge på via en annen telefon og se om det fungerer der. Fungerer det på en annen telefon, så bør du kontakte din mobilleverandør.

Spm: Hva slags informasjon henter appen om meg?

Svar: Appen henter følgende informasjon: navn, bilde, fødselsdato, studentnr., institusjon og om du er gyldig student (betalt semesteravgift og semesterregistrert deg)

Spm: Hvor blir denne informasjonen lagret?

Svar: Informasjonen blir kun lagret på telefonen i appen.

Spm: Hva er Feide?

Svar: Feide - Felles Elektronisk IDEntitet - er Kunnskapsdepartementets valgte løsning for sikker identifisering i utdanningssektoren. Lærestedene bruker Feide. Ditt brukernavn og passord brukes på en rekke tjenester, også denne appen.

Spm: Hva er FS?

Svar: FS - Felles studentsystem - er lærestedenes database for studentinformasjon. Her finner appen informasjon om deg og om du har betalt og semesterregistrert deg.